Jumat, 17 Februari 2012

HUJAN


hujan ini tak henti sedari tadi bagaikan nyanyian yang ber irama..
aku senang mendengarnya,
menatapnya,
bahkan seolah hingga mampu bercengkrama dengannya..

aku ingin turut serta ada di dalamnya,
dalam dendangan yang hanya aku dan dirinya mampu memahaminya

suaranya lembut mengiringi layaknya sang balerina yang menari dengan jelita,
lebih indah dari dentingan yang pernah aku dengar sebelumnya..

nadanya merdu nan mempesona,
lebih cantik dari hatiku yang pernah bersenandung dalam harapan yang meraja..

dan,

ramainya,
mengusik hingga di ujung kalbu yang menahan rindu sekian abad lamanya..

tatapanku tak henti mengarah padanya,

butiran air ingin kugapai dan kugenggam dengan jemariku,
aku ingin menggambarkan pilu, ingin menari dalam sendu..

bukan untuk sekedar mengadu,
namun ada makna yang ingin ku ungkapkan lebih daripada itu..

lebih daripada rasaku yang bergelayut asa nan bergelora
senyum dalam canda yang bersahaja,
dan ,
cinta yang menggugurkan rasa dengki pada hati yang mulai bertakhta..


aku ingin bersamamu cinta,
melalui barokah rindu yang Kau turunkan di luar sana,
dalam hamparan sayang yang penuh tercipta pada seorang hamba,
meromantiskan perjumpaan yang tak pernah ternilai hanya dengan sebuah harga..
lembut, romantis, dan berpahala..

biarlah rasa ini bergelayut lembut dalam rintikkan air yang turun dari langit penuh dengan keikhlasan sang Maha Pencipta..


dalam gemericik nyanyian air hujan yang begitu mempesona..

-maryanaindahlestari-

0 komentar: